16 september 2015

Waterberichten: Terugblik en vooruitblik

SGP Waterberichten : Terugblik en vooruitblik

De verkiezingen voor de Provinciale Staten en de Waterschappen liggen al weer enige maanden  achter ons. Het was een intensieve maar mooie campagneperiode waar we samen met de landelijke en provinciale SGP-broeders het gebied in zijn gegaan, en veel mensen hebben ontmoet en gesproken.

Het was voor het eerst dat de Waterschap verkiezingen meeliften met landelijke verkiezingen om een hogere opkomst te realiseren voor de waterschap verkiezingen. Dit was een succes omdat in ons waterschap het opkomstpercentage steeg van 23% naar 45%! Niet veel minder dan het opkomstpercentage voor de Provinciale Staten.
Niet alleen de opkomst was bijna dubbel zo hoog, ook het aantal stemmen op de SGP was bijna een verdubbeling: van 15000 in 2008 naar ruim 29000 stemmen in 2015. Hierdoor hebben wij onze twee zetels in het waterschap behouden en konden wij tevens de tweede zetel van de ChristenUnie, waarmee wij een lijstverbinding hebben, helpen behouden. Als gezamenlijke fractie hebben we daardoor vier zetels in het Algemeen Bestuur, evenveel als de grootste fractie, het CDA.

De verkiezingen vormden de eerste horde, de tweede is de coalitiebespreking. De SGP was onderdeel van de vorige coalitie, zou er nu wederom plaats zijn voor de SGP? De coalitiebesprekingen maakten duidelijk dat de kern van de vorige coalitie graag samen verder wilden gaan, namelijk:
- CDA
- Ongebouwd (betreft ‘geborgde zetels’, lees meer hierover via: http://bit.ly/1PL1p5A)
- SGP/CU
- Water Natuurlijk

Geprobeerd werd om de VVD erbij te krijgen, per slot van rekening waren zij een zetel gestegen. Er kon echter hiervoor geen gezamenlijke basis bereikt worden waardoor de PvdA in beeld kwam. Hiermee kon vrij snel een coalitieakkoord bereikt worden waardoor de PvdA de vijfde fractie is in de nieuwe coalitie.

Er is bewust gekozen voor vijf heemraden in het Dagelijks Bestuur. In de vorige coalitie waren er nog zes heemraden. Waterschap Rivierenland behelst 36 gemeenten, om het overzichtelijk te houden krijgt iedere gemeente een heemraad als vast aanspreekpunt. Twee heemraden zullen deze taak op zich nemen.

In de vorige periode had ik de portefeuille Waterketen (zuivering). Deze periode ben ik verantwoordelijk voor de Waterveiligheid (dijken en regionale keringen), een portefeuille waar de meeste aandacht naar uitgaat en waar een grote inspanning geleverd moet gaan worden de komende decennia. Tevens blijf ik portefeuillehouder voor de 600 kilometer wegen in de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden.

Wij als SGP kunnen terugzien op een mooie campagne die door inzet van velen geslaagd mag worden genoemd en geleid heeft tot mooie resultaten, met dank aan de kiezers! Bovenal past ons dankbaarheid aan Hem voor de mooie uitslag van deze verkiezingen.

In mijn volgende bijdrage zal ik ingaan op de actuele onderwerpen die op mijn agenda staan deze periode.

Goos den Hartog
Heemraad Waterschap Rivierenland