23 maart 2015

Verkiezingsuitslag

Met grote vreugde en dankbaarheid heeft SGP Waterschap Rivierenland kennis mogen nemen van de verkiezingsuitslag. Waar in 2008 nog zo'n 15.000 stemmen werden gegeven aan de SGP heeft zich dat nu bijna mogen verdubbelen in meer dan 29.000 stemmen.

Een spannend element bij deze verkiezingen was of een hogere opkomst het zetelaantal van de SGP zou verminderen. De verwachting was dat het combineren van de Waterschapsverkiezingen met de Provinciale Statenverkiezingen zou leiden tot een hogere opkomst voor de Waterschappen. In Rivierenland was dit zeker het geval: van 23,2% naar 45,3%.

Een dubbele opkomst betekent dat er voor 1 zetel dubbel zoveel stemmen nodig zijn. Het aantal stemmen op de SGP vertoonde dus dezelfde trend als de opkomst: beide verdubbelde ongeveer waardoor de 2 zetels in het Algemeen Bestuur van het Waterschap behouden blijven. Goos den Hartog en Peter Aanen zullen bij leven en welzijn zich daarom de komende periode mogen inzetten voor de belangen van Rivierenland.

Net als bij de voorgaande verkiezing heeft de SGP samen met de CU een lijstverbinding om eventuele reststemmen onder elkaar te kunnen verdelen. Bij de uitslag was het spannend of de reststemmen van de SGP voldoende zouden zijn om de tweede CU-zetel te kunnen handhaven. Dat dit uiteindelijk het geval bleek te zijn is een extra reden tot vreugde en dankbaarheid. Hierdoor kan SGP en CU de komende periode, bij leven en welzijn, hun gezamenlijke fractie in dezelfde omvang van 4 zetels voortzetten.

Wij willen iedereen die een stem toevertrouwd heeft aan de SGP hartelijk bedanken, maar bovenal mogen wij dankbaar zijn dat de HEERE ons gezegend heeft met deze uitslag.

In de campagneperiode is de SGP in gesprek geweest met mensen uit de regio. Ook nu de verkiezingen achter de rug zijn blijft de SGP graag met u in gesprek. Wanneer u vragen of opmerkingen heeft, schroom dan niet om ons te benaderen. Dit kan via het e-mailadres op deze website, maar ook via Facebook en Twitter.

Via deze link is de complete uitslag te bekijken: http://www.wijchensnieuws.nl/voorlopige-uitslag-waterschap-rivierenland-bekend-hoge-opkomst/