21 april 2015

Nieuwe coalitie is gevormd

Waterschap Rivierenland krijgt een dagelijks bestuur dat bestaat uit de partijen CDA, Ongebouwd, Water Natuurlijk, SGP/CU en PvdA.

Op 18 maart waren de waterschapsverkiezingen. Bij Waterschap Rivierenland zijn het CDA en de fractie Ongebouwd de grootste partijen geworden. Jan Heijkoop, burgemeester van Hendrik-Ido-Ambacht, is als informateur aangesteld. De afgelopen weken zijn gesprekken gevoerd met alle partijen in het nieuwe algemeen bestuur. Na de eerste gespreksronde spraken 5 partijen de intentie uit om samen een dagelijks bestuur te vormen.

Na rijp beraad hebben deze 5 partijen in gezamenlijkheid besloten om toch niet samen verder te gaan vanwege een verschil van inzicht over de uitvoering van het bestuursakkoord met de VVD. Vervolgens is de PvdA benaderd. Deze partij heeft net als de VVD drie zetels. Met de nieuwe coalitie van 5 partijen is overeenstemming bereikt over een bestuursakkoord op hoofdlijnen en de portefeuilleverdeling. Het nieuwe college van dijkgraaf en heemraden zal op 11 mei D.V. worden geïnstalleerd.