24 juni 2016

Bijdrage Voorjaarsnota over 2017

EEN TERUGBLIK EN EEN VOORUITBLIK

In de voorjaarsnota wordt aangegeven wat het waterschap het komende jaar wil doen, en hoeveel geld daar aan uitgegeven mag worden. U begrijpt, een heel belangrijk moment voor een waterschap. Maar ook voor u als burger, want het gaat wel om belastinggeld.

De voorjaarsnota is net voor de vakantie vastgesteld, maar daardoor niet minder actueel. Want wat er toen besloten is gaat effect hebben op de toekomst. En zo wordt deze terugblik tevens een vooruitblik. We nemen u mee in de belangrijkste onderwerpen en vertellen u hoe onze SGP/CU fractie daar over denkt.

Veiligheid

Rivierenland is een, menselijkerwijs gesproken, heel veilige delta. Maar dat moet wel zo blijven. Via het landelijke Hoogwater Beschermingsprogramma worden de dijken aangewezen die als eerste moeten worden verbeterd. U weet dat wij veel dijken hebben in ons gebied, er is dus veel te doen om uw veiligheid te kunnen blijven ‘’garanderen’’. Onze fractie heeft bestuur en organisatie alle ruimte gegeven voor uitvoering van deze essentiële taak.

Droge voeten..

Een waterschap kun je soms een beetje vergeten, maar dat veranderd snel wanneer het in de straat blank staat door een hoosbui. Inwoners van het Land van Heusden en Altena en de Alblasserwaard werden een jaar geleden met dit ongemak geconfronteerd. Die inwoners willen niet dat er enkel voldaan wordt aan de wettelijke eisen, maar zij willen gewoon hun voeten droog houden. En dat zijn wij helemaal met hen eens. Extra maatregelen zijn inmiddels getroffen om toekomstig overlast te verminderen.

Overal in Rivierenland

Maar niet alleen in bovengenoemde regio’s kan er overlast ontstaan door extreme regenval, er zijn samen met gemeenten het waterschap oplossingen moet gaan vinden, zodat er zo min mogelijk overlast ontstaat door extreme regenval. Het waterschap heeft al een eerste aanzet gedaan door te besluiten extra geld uit te trekken voor mobiele pompen.

Alblasserwaard

Van alle gebieden waar maatregelen nodig zijn springt er één gebied uit, de Alblasserwaard. Daar moeten de regionale keringen (boezemkaden) verbeterd worden. De verwachting is dat dit € 65 miljoen zal gaan kosten. Eerder heeft het Algemeen Bestuur al besloten dat kadeverbetering niet los gezien kan worden van maatregelen in het watersysteem (het gehele stelsel van watergangen en gemalen). Onze fractie heeft nadrukkelijk gepleit voor een meer fundamentele aanpak, namelijk het in kaart brengen van een lange termijnoplossing. Als je het nu goed aanpakt kan dat later mogelijk geld besparen. Er is nu dus de kans voor een historische besluit. De fractie zal dit zeker vasthouden bij de toegezegde studie naar het toekomstig watersysteem in dit gebied.

Duurzaamheid zonder enorme windmolens

Door meer te gaan werken met centrale rioolwaterzuiveringen kan het zuiveren effectiever, goedkoper en er ook nog eens energie mee opgewekt worden. Op die manier helpen we onze organisatie ook nog eens om energieneutraal te worden, en daar staat onze fractie achter. Dit moet er in onze ogen echter niet toe leiden dat enorme, overlast veroorzakende windmolens zouden moeten verschijnen op onze terreinen bij de rioolwaterzuiveringsinstallaties.  Ons motto: “Beter goed groene stroom ingekocht dan op een slechte plaats zelf opgewekt”. Het lijkt erop dat de fractie op dit punt gehoor vindt bij de verantwoordelijke heemraad. We zullen de vinger aan de pols houden!

Waterschapsbelasting

Aan het begin benadrukte ik dat het hier gaat om uw belastinggeld. Waterveiligheid verbeteren en wateroverlast verminderen zijn dure taken. Om deze taken uit te voeren dragen alle inwoners mee in de kosten via de waterschapsbelasting. Als SGP/CU hebben wij het streven om te voorkomen dat uw waterschapsbelasting meer stijgt dan 1 à 2 procent. In deze Voorjaarsnota is dat voor de meeste inwoners en bedrijven ook gelukt.

Afsluitend

Er is in de komende jaren heel veel te doen voor ons waterschap. We mogen als fractie van de SGP/CU weten dat we dat niet in eigen kracht kunnen en behoeven te doen. Ook daarvan hebben we mogen spreken in ons Algemeen Bestuur:  De mens wikt, maar God beschikt.

Dat we ook in het werk voor het waterschap ons afhankelijk weten van de Heere.

Namens fractie SGP/CU,

Peter Aanen