25 november 2016

Algemene Beschouwingen Begroting 2017

Werk aan de winkel!

In de vergadering van het Algemeen Bestuur eind november is de Begroting Waterschap Rivierenland voor het jaar 2017 vastgesteld.

Wat doen we en wat kost het

De begroting bevat de werkzaamheden die het waterschap in dat jaar wil uitvoeren en wat de kosten daarvan zijn.

Voor 2017 bedragen de totale kosten bijna € 175 miljoen! Daar moet dan ook heel veel werk van gedaan worden:

• de zorg voor droge voeten door sterke dijken (€ 22,8 miljoen),
  • het afvoeren van water in natte perioden en het aanvoeren tijdens droogte en het zorgen voor de vereiste waterkwaliteit in sloten en vaarten (51,3 miljoen)
  • en zuivering van afvalwater (52,4 miljoen).
  • In het gebied van de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden verzorgt het waterschap ook een deel van het wegbeheer (5,5 miljoen).

Daarnaast is geld nodig voor de meer algemene kosten voor de organisatie van het waterschap voor zaken als huisvesting, regelgeving en calamiteitenzorg.

Naast de jaarlijkse uitgaven doet het waterschap ook nog tal van investeringen in projecten. Het leeuwendeel gaat naar de dijken: 86,8 miljoen. De overige € 47,6 miljoen wordt geïnvesteerd in projecten voor het watersysteem en de waterketen. Gelukkig dragen het Rijk, provincies, gemeenten en andere waterschappen €71 miljoen mee in de kosten voor deze investeringen.

Werk aan de winkel dus, veel werk aan de winkel!!

Instemming met begroting, wel met kanttekeningen

Onze fractie heeft kunnen instemmen met de gepresenteerde begroting. Wel hebben we een aantal kanttekeningen geplaatst in onze algemene beschouwingen bij de begroting, waarbij we vooral ingegaan zijn op enkele ontwikkelingen.

Klimaatontwikkeling

Zo noemden we de klimaatontwikkeling. Alhoewel nog niet duidelijk is hoeveel het klimaat wijzigt, het  vraagt zeker wel  tijdig inspelen van het waterbeheer in ons gebied. Met een mooi woord klimaatadaptatie.  Met doelstellingen op kortere en lange termijn. Op bijna alle terreinen van ons taakgebied.  We zullen daarmee moeten rekenen!

Sterkere dijken

Klimaatadaptatie betekent in elk geval dat sterkere dijken nodig zijn, ontworpen voor de toekomst. Met een adequaat veiligheidsniveau voor de inwoners en bedrijven volgens de nieuwste normen! Met de vinger continu aan de pols; periodieke beoordeling van de veiligheid en de zorgplicht.  Het bij dijkversterking gelijktijdig uitvoeren van projecten van anderen  (overheden of organisaties),  het zogenoemde meekoppelen, waar mogelijk! We staan als waterschap aan het front van de ontwikkelingen en dat doet ons deugd. We kunnen eigenlijk ook niet anders, het is onze dure plicht! Daarvoor moet de organisatie gesteld zijn en de nodige euro’s vrijgemaakt worden. We constateren tevreden dat de begroting daar ook in voorziet en dat krijgt onze volle steun.

Wateroverlast en droogte

Ook moeten we het hoofd te bieden aan extreme hoosbuien en intenser droogteperioden; opgaven waar we voor staan, samen met anderen, met name de gemeenten, maar ook en niet in de laatste plaats de inwoners en bedrijven zelf.  We zijn benieuwd naar de leringen die getrokken kunnen worden uit de ervaringen tot nu toe. Met name uit de wateroverlast en –schade voor boeren en burgers in het Land van Heusden en Altena. Zijn er lessen te trekken, die ons kunnen helpen de problematiek te tackelen, ook in de overige delen  van Rivierenland. Wanneer is daar meer zicht op? Het college heeft toegezegd in het eerste kwartaal te komen met een concrete planning van de te ondernemen acties.

Alblasserwaard en Vijfheerenlanden

Bijzondere aandacht is vereist voor de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden. Daar is een behoorlijke inspanning nodig om de regionale keringen, de boezemkades voor de toekomst op orde te brengen.  Deze opgave zal moeten worden geïntegreerd met maatregelen in het watersysteem.  De studie daarnaar zal in de eerste helft van 2017 gereed zijn. Onze fractie ziet met enig ongeduld uit naar het resultaat, omdat daarna pas echt spijkers met koppen kunnen worden geslagen.  We hebben, zeker na de bevestiging van het college, goede hoop dat dit nu voortvarend wordt opgepakt.

Duurzaamheid

In 2016 is door het bestuur een Energienota vastgesteld. Doel is om in 2030 energieneutraal te zijn en zo een actieve bijdrage te leveren aan de opgave om als overheid op een duurzame wijze de taken uit te voeren. Een mooi streven. Dit zou echter mede met inzet van een of meer windmolen op eigen terrein van het waterschap moeten worden bereikt. Dit levert voor onze fractie veel vragen op. Met grote belangstelling hebben we recent kennis genomen van de energiewinning uit en –opslag in oppervlakte water. We zien hierin mooie kansen voor ons schap om – dicht bij de kerntaak – een substantiële bijdrage te leveren voor eigen duurzame energievoorziening. Wat ons betreft in plaats van windmolens. Wij hebben het college gevraagd om op  korte termijn met een notitie te komen voor een nadere concretisering van deze mogelijkheden. Deze is toegezegd.

Tariefontwikkeling

Voor het kunnen uitvoeren van de taken heft het waterschap belasting. De tariefontwikkeling is naar de mening van onze fractie gemiddeld genomen beheerst  en voor 2017 ongewijzigd ten opzichte van het de Voorjaarsnota gepresenteerde meerjarenperspectief. Voor de watersysteemheffing is deze echter fors te noemen.  De oorzaken daarvan zijn bekend en liggen op het vlak van de extra kosten voor de dijken en kaden en voor de bestrijding van de wateroverlast door extreme regenbuien. Dit is dus onontkoombaar voor veiligheid en het voorkomen van schade voor inwoners en bedrijven.

Toegeruste organisatie

Tevens vraagt de groeiende begroting naast voldoende inkomsten ook een adequate en goed toegeruste organisatie die op zijn taken is berekend. De fractie steunt daarom de personele ontwikkeling, die behoort bij een efficiënte en deskundige  uitvoering van de groeiende taakomvang.

Zegen

“Er is niets nieuws onder de zon”.  Wijze woorden van een wijs man. Salomo! Misschien in deze dagen toch wel meer nieuws in het waterbeheer dan in de tijd van Salomo. In elk geval heeft onze fractie de organisatie en bestuur bedankt voor de voorbereiding  van de begrotingsvoorstellen en hebben hen Gods onmisbare zegen bij de verdere uitvoering daarvan toegewenst. Dát blijft wat ons betreft door de tijd heen zeker hetzelfde!

Peter Aanen

Voorzitter fractie SGP/ChristenUnie